Ahad, 20 Disember 2009

Merindukan keberkatan Yusuf al-Qardhawi








salam...
Alhamdulillah pada malam semalam saya berkesempatan untuk hadir ke majlis ilmu yang yang mana telah menampilkan seorang tokoh ulama' antarabangsa yang amat disegani. Telah banyak menyumbang dalam kemajuan Islam dan menjadi sumber rujukan kotemporeri, beliau yang saya maksudkan ialah Dr Yusuf Al-Qardhawi, ketua persatuan ulama dunia.

Suasana yang sangat meriah dapat dilihat di masjid negeri Shah Alam semenjak dari petang lagi. Terlalu ramai orang, saya jangkakan hampir lapan ribu orang yang hadir pada malam semalam untuk mendengar kata-kata mutiara dari tokoh ulama yang terkenal ini.

Turut hadir pada malam semalam adala Menteri Besar selangor Tan Sri Dato'Seri Khalid Ibrahim, Dato Seri Anwar Ibrahim, Dato' Hassan Ali. Ketika majlis baru bermula,kedengaran suara teriakan takbir di barisan hadapan. Rupa-rupanya kedatangan Tuan Guru Ayah Chik. Rasa gembira dihati lantaran melihat tokoh-tokoh hebat berada dibawah Rumah Allah ini.

Dalam mukaddimah Dr Yusuf al-Qardhawi telah memberitahu beliau telah dijemput oleh Dato Seri Anwar Ibrahim untuk memberi ceramah pada malam itu. Agak terperanjat saya mendengarnya, tidak sangka Dato Seri Anwar Ibrahim mempunyai hubungan yang rapat dengan Dr Yusuf al-Qardhawi semenjak Dato Seri memegang jawatan sebagai presiden ABIM(angkatan belia islam malaysia) satu ketika dahulu.Patutlah Dato Seri Anwar Ibrahim telah diundi oleh majalah Forbes menduduki kedudukan ke-32 orang yang paling berpengaruh didunia.


Antara isi kandungan ceramah Dr Yusuf al-Qardhawi yang boleh saya simpulkan ialah Dr Yusuf al-Qardhawi mahu kita mengambil pengajaran tentang peristiwa hujrah, bukan sekadar menghafal sirah penghijrahan semata-mata. Yang paling penting adalah bagaimana mengambil pengajaran didalam sirah hijrah dan diaplikasikan dalam kehidupan kini.

Antara pengajaran yang boleh dikongsi bersama ialah

1)Kesabaran Rasulullah SAW dalam menghadapi rintangan adalah kemenangan

2)Penyusunan strategi dalam segala hal adalah sangat penting

3)Dalam melaksanakan sesuatu tugas, mestilah pilih figure-figure yang sesuai. Sebagai contoh Ali bin Abi Thalib yang berani menggantikan tempat tidur Baginda walaupun terpaksa menggadai nyawa dan juga penunjuk jalan yang hebat sehingga tidak dapat dikesan oleh pihak musyrikin Mekah ketika Baginda dan juga Abu Bakar berhijrah ke Madinah.

4)Jangan membuat fitnah dan juga meyebarkan fitnah

Setelah hampir 1 jam, Dr Yusuf al-Qardhawi akhirnya mengakhiri ceramah beliau. Setelah solat isya', saya telah berniat untuk bersalam dengan Dr Yusuf al-Qardhawi tetapi memandangkan terlalu ramai orang untuk bersalam dengan Dr Yusuf al-Qardhawi, saya telah membatalkan hasrat itu.

Tetapi syukur kepada Allah SWT kerana mendengar bisikan isi hati ini, ketika berdiri untuk melihat Dr Yusuf al-Qardhawi dari jauh, tiba-tiba Dr Yusuf al-Qardhawi telah datang menghampiri di tempat saya berdiri. Saya bagaikan tidak percaya dengan keajaiban ini. Saya tanpa membuang masa terus menghampiri Dr Yusuf al-Qardhawi. Disebabkan Dr Yusuf al-Qardhawi mempunyai masalah kesihatan, hadirin tidak dibenarkan untuk bersalam tetapi saya dapat juga meyentuh bahu Dr Yusuf al-Qardhawi untuk mendapat keberkatan ulama besar. Saya tidak sangka dipermudahkan oleh Allah SWT untuk melihat Dr Yusuf al-Qardhawi secara dekat dan menyentuh bahu beliau.

ALhamdulillah siapa sangka dalam ribuan hadirin saya antara yang diberi peluang oleh Allah SWT. Sangat-sangat bersyukur. Pada ketika itu juga, entah dari mana semangat dan tenaga yang ada, saya telah 'mengescort' Dr Yusuf al-Qardhawi sehingga sampai ke tangga walaupun terpaksa berhadapan dengan ramai jemaah yang ingin bersalam dengan Dr Yusuf al-Qardhawi .Satu lagi rezeki yang telah Allah SWT berikan kepada hambanya yang lemah ini.ALhamdulillah..


Yusuf al-Qardhawi
Tangan ini pernah meyentuhmu,
Mata ini pernah melihatmu dari jarak dekat,
Badan ini pernah menahan asakan dalam menjaga kesihatanmu,
aku sangat bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana diberi peluang untuk berjumpa
ulama yang hebat ini.

*Berdoa agar sheikh diberikan kesihatan yang baik.Amin
*Alhamdulillah, tangan ini juga pernah bersalam dengan Sheikh Mahmud Siyam, bekas imam masjid Al-Aqsa.





5 ulasan:

  1. Tajuk tu mcm dia dah meninggalkan dunia ni je. sedih baca.

    BalasPadam
  2. tukar tajuk lain

    BalasPadam
  3. ana asif, tiada maksud untuk berniat sedemikian..
    syukran ye sebab prihatin...

    ana dah tukar tajuk yang baru :)

    tiada lagi tajuk "Yusuf al-Qardhawi dalam kenangan"

    BalasPadam
  4. sedih bce entry ni..coz xdberi kelapangan n kesmpatn utk ke sana...sematkn kte2 sheikh di ati...

    BalasPadam
  5. xpe.xde rezeki lagi nak jumpa..yang penting kena niat dulu,mana tahu diberi peluang oleh ALLAH swt untk berjmpa dengan tokoh-tokoh ulama'..insyaAllah..

    BalasPadam