Jumaat, 25 Disember 2009

Tidak akan Kerajaan Melayu Melaka hilang didunia??? (bahagian2)

salam,

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Alhamdulillah saya berjaya juga memujuk hati dan badan yang malas ini untuk mengupdate blog saya ini walaupun rasa malas itu sudah menjalar keseluruh badan (malignant). iIea untuk menulis itu bercambah setiap masa tetapi penyakit 'malastisme' dan juga 'sibuktisme' sering kali menjadi alasan kukuh untuk mengapa blog ini tidak diupdate.

Pada entry sebelum ini saya ada memutarkan satu soalan yang berkaitan dengan Kerajaan Melayu Melaka (KMM) dan saya 'menyahut' cabaran dan saranan sahabat saya (klik disini), saudara Mat Zan untuk membuat futher reading tentang sejarah KMM ini.

Saya akan bawa anda semua ke alam yang penuh dengan kejutan. Lupakan sejarah buku teks yang sudah lama memperbodohkan kita, dan kali ini kita akan melihat sejarah KMM dari sudut yabg berbeza, dari sudut islam.

Semua sudah maklum bahawa KMM telah digulingkan oleh Portugis pada tahun 1511 dan kita telah didoktrin bahawa antara sebab utama portugis datang ke Melaka adalah untuk mencari rempah ratus. Secara hakikatnya,itu bukanlah itu alasan utama Portugis menyerang Melaka. Setelah pihak Kristian kalah dalam perang Salib dan juga perang-perang sebelum ini, mereka mahu mencari jalan bagaimana untuk membalas dendam ke atas umat Islam dan juga menyekat pengaruh Islam yang mula tersebar ke seluruh Eropah melalui peranan kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah pada tahun 1457.

Pihak Kristian mengadakan perbincangan bagaimana untuk menghalang pengaruh Islam dari tersebar luas dan akhirnya mereka mencapai satu kata sepakat iaitu untuk mencari tulang belakang kejayaan kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah. Mereka beranggapan bahawa jika tulang belakang kejayaan Khilafah Islamiyyah ini dapat ditumpaskan, maka senanglah untuk menggulingkan kerajaan Islam Uthmaniyyah.

Percayakah anda jika saya mengatakan tulang belakang bagi kejayaan kerajaan Turki Uthmaniyyah ini adalah kerajaan Melayu Melaka? Terkejut bukan? Tidak sangka KMM merupakan tulang belakang kejayaan Khilafah Islamiyyah.

Bagaimana KMM menjadi tulang belakang kerajaan Turki Uthamaniyyah? Saya akan menjawabnya pada edisi akan datang. Pada pendapat anda, bagaimana KMM menjadi sumber kekuatan kerajaan Turki Uthamaniyyah? Mungkin anda boleh berkongsi pendapat? Mana tahu kita mempunyai pandangan yang sama? Ataupun sahabat-sahabat ada cambahan idea yang menarik untuk disharingkan bersama?


* Sejarah itu best dan tidak membosankan :)






2 ulasan:

  1. KMM = kesatuan melayu muda.
    Lbh baik tulis Melaka darpd KMM.
    'malastisme dan 'sibuktisme'? perktaan salah + menjengklkan.

    BalasPadam