Selasa, 15 Disember 2009

Mukashafah Al Qulub bahagian 1

Salam pertemuan..

Kita sebagai orang Islam yang mengaku beriman mestilah meyakini wujudnya hari kebangkitan atau hari pengadilan kepada semua umat manusia semenjak dari nabi Adam sehinggalah manusia akhir zaman. Kita semua akan dibangkitkan dan dikumpulkan di padang Mahsyar. Pada ketika itu, kita sudah tidak lagi menghiraukan sesiapa sahaja termasuklah ibubapa dan juga orang yang kita sayangi kerana suasana ketika itu amat genting sehinggakan isteri Rasulullah Aishah menangis bilamana memikirkan tentang suasana itu.

Dirawikan oleh Al-Hassan, Aishah ketika memangku Baginda yang sedang mengantuk dipangkunya, Aishah teringat tentang akhirat lansung menangis menitiskan air mata sehingga terkena pada muka Rasullullah. Baginda lantas bangkit dan bertanya kepada Aishah.

"Apa yang membuatmu menangis ya Aishah?" tanya Rasulullah.

Aishah menjawab "Aku mengingat akan akhirat. Adakah engkau akan mengingati akan keluargamu?

"Demi zat yang aku berada didalam kesukaan-Nya di tiga alam, tak seorang pun kecuali hanya mengingati dirinya di saat Mizan diletakkan dan amal ditimbang sehingga manusia melihat apakah timbangannya itu ringan atau berat dan saat dibahagikan buku catatan hingga melihat dengan tangan kananya ia mengambil atau tangan kirinya, juga saat meniti Sirat."

Jawaban itu jelas menunjukkan kepada kita bahawa saat perhimpunan manusia dipadang Mahsyar, kita tidak lagi memikirkan kecuali diri kita. Dengan keadaan dahaga dan juga lapar, ditambahkan lagi terik matahari yang hanya sejengkal dari kepala, beruntunglah yang dapat meminum telaga Kautsar yang merupakan satu-satunya sumber air di padang Mahsyar.

Siapa golongan yang dibenarkan untuk meminum air telaga Kautsar ini? Mereka adalah orang yang beriman kepada Allah SWT.

Sesungguhnya luas telaga Kautsar itu ialah kira-kira sebulan perjalannnya selebar sama dengan panjangnya, airnya lebih putih (jernih) daripada perak dan baunya lebih harum daripada kasturi. Gelas minuman melebihi jumlah bintang dilangit. Barang siapa yang diberi peluang oleh Allah SWT meminumnya, nescaya tidak akan dahaga buat selama-lamanya. Hadis riwayat Abdullah Amru bin Al-'Ash.

Sebaliknya orang yang kafir dan tidak beriman dan banyak melakukan dosa tanpa sempat bertaubat, meraka bukan sahaja tidak dapat meminum air telaga Kautsar bahkan menghampirinya juga tidak boleh.

Apakah kita mahu jadi seperti golongan diatas, yang tidak dibenarkan oleh Allah SWT untuk menikmati air telaga Kautsar? Jika kita mahu, mengapa kita masih lagi melakukan maksiat kepada Allah SWT. Mencarut, mengumpat, berzina, memegang golongan bukan muhrim (memegang tangan kekasih dan sebagainya), meninggalkan solat, berhias untuk memperlihatkan kecantikkan kepada bukan muhrim, bercakap perkara-perkara yang menaikkan nafsu dan tidak menghormati ibubapa, bercakap kasar kepada mereka dan sebagainya. Tanya akan diri kita, apakah iman kita sudah mantap? Bagaimana kita mahu mendapat rahmat Allah SWT dan seterusnya dapat meminum air telaga Kautsar sedangkan amalan kita penuh dengan catatan buruk.


Sudahlah amal kejahatan banyak dilakukan,tetapi tidak pula melakukan amalan baik dan bertaubat untuk menebus semula dosa yang telah dilakukan. Kadang-kala baca blog atau facebook lebih lama dari baca Quran.Bagaimana mahu menambah amalan baik.bukan?

2 ulasan:

  1. Wah.. syarah mukasyafah al-kulub. Terangkan skt psl kitab Iman al-Ghazali yg brtajuk tersebut. Makan dalam perenggan terakhir tu. bagus.

    BalasPadam
  2. InsyaAllah nanti yang bahagian ke 2 ana terangkan sedikit sebanyak tentang kitab Imam Al-Ghazali ini
    Mudah-mudahan 'makan dalam' itu memberi manfaat kepada kita semua :)

    BalasPadam