Rabu, 19 Oktober 2011

Cara nak lajukan internet

Assalamualaikum. 

Mungkin ramai yang sudah tahu tentang kejadian Tsunami yang berlaku di Jepun baru-baru. Kesan yang betul-betul dapat kita rasai ialah kelembapan ketika mahu melayari internet lebih-lebih lagi mereka yang gemar   berfacebook. Ramai di antara kita yang merungut sebab internet terlalu perlahan ataupun lembab. Bak kata orang, berjanggut menunggu.


Jadi untuk entry kali ini,Penulis mahu berkongsi tentang cara untuk lajukan internet. Penulis sudah mencuba dan ianya memang berkesan dan boleh layari dengan kelajuan yang pantas.



Langkah pertama pembaca buka C:\windows\system32\drivers\etc\hosts. Dan secara tiba-tiba, notepad akan keluar. Kemudian, add line ini: 203.106.85.66 www.facebook.com. Tekan save dan dah siap pun. Cuba la try test layari facebook samada lambat ataupun bertambah kelajuan. Untuk rujukan, tengok-tengoklah gambar di bawah ni, senang sikit nak faham.


Selamat mencuba yea. Tapi harus ingat, bila dah internet dah laju, pergunakan untuk cara yang elok. Kalau ada yang artikel berkaitan dengan Islam, jangan lupa sebarkan. Kita boleh gunakan facebook ini sebagai satu medium dakwah yang paling efektif. Seperti mana sabda Baginda Nabi yang bermaksud "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat". Bayangkan apa yang kita share itu, bilamana dibaca oleh sahabat kita dan diamalkan, kita juga mendapat pahala senang.senang je.=)

p/s: Jangan letak gambar di facebook, takut kena sihir

3 ulasan:

  1. macam mana nak lajukn host bila di connect dgn machine

    BalasPadam
  2. saya duk tngah pening duk dari tadi lagi saya cari cra mcm mna nk buat internet laju

    BalasPadam
  3. sya cari mcm mna nk buat internet laju??????/

    BalasPadam