Rabu, 27 Januari 2010

Hatiku tertinggal di Kuala Berang

Salam

Alhamdulillah pada 22 hingga 24 January 2010, saya telah menyertai rombongan untuk mengadakan Community Service iaitu mengadakan Medical Check Up untuk penduduk kampung Pauh di Kuala Berang, 40 kilometer dari Kuala Terengganu. Umpama balik ke kampung, sudah semestinya saya sangat gembira lantaran sudah hampir 2 bulan tidak pulang ke Terengganu. Bahkan saya juga sudah lama tidak datang ke Kuala Berang kecuali beberapa tahun yang lepas menziarah adik seniour yang telah kembali ke Rahmatullah (Al-Fatihah).

Pada malam Jumaat lebih kurang pukul 11 malam, kami seramai lebih 30 ++ termasuk lecturer bertolak menaiki bas persiaran. Tidak timbul rasa mengantuk di bibir mata, saya mengambil keputusan untuk bersembang dengan pemandu bus.(Maaf, saya tidak ingat akan nama pemandu bus). Pelbagai topik yang dibincang termasuklah hal  politik, petua perkahwinan ( sifir 9 penting dalam hal perkahwinan :) ), mengenai industri pemanduan bus, adab dengan lecturer dan banyak lagi. Saya sangat teruja mendengar falsafah dan hujah yang saya rasa sangat berharga kerana ilmu-ilmu seperti ini tidak diperolehi didalam kelas..

Homestay Warisan Pahlawan Resort
yang cukup indah dan cantik. Mungkin inilah homestay yang paling cantik pernah saya pergi berbanding sebelum ini. Suasana kampung yang indah dengan diselimuti awanan kabus sudah tidak dapat lagi dilihat lagi di bandaraya Shah Alam. Yang ada di Shah Alam adalah langit yang diselimuti oleh asap-asap kilang dan juga kenderaan.









Dalam melaksanakan program medical check up, kami telah bergerak dari rumah ke rumah. Ramai pesakit yang saya temui mempunyai masalah stroke. Kasihan melihat mereka yang tidak dapt bergerak dan bercakap disebabkan penyakit yang ditanggung mereka. Alhamdulillah, ucapku dalam hati kerana dijauhkan penyakit tersebut dan masih lagi diberikan nikmat untuk bercakap dan bergerak.
Benarlah apa yang kita ada adalah pinjaman dari Allah swt dan hanya Dialah yang boleh menarik balik nikmat-nikmat yang diberikan. Mungkin hari ini kita gelak ketawa, mana tahu esok kita sudah bisu, mungkin hari ini kita lincah berlari, esok kita mengesot, mungkin hari ini kita tidur atas katil, esok kita tidur dalam keranda. Manfaatkanlah segala nikmat yang ada dan belajarlah erti untuk bersyukur.

“…Sesungguhnya jika kamu bersykur niscaya Aku akan menambah nikmat kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” QS. Ibrahim : 7.


3 hari 2 malam di Kuala Berang meninggalkan banyak kenangan yang akan terpatri di sudut kecil hati ini. Selepas Jogjakarta, Sungai Siput Perak,Kg. Lonek N.9, Kg orang asli di Kg Rensak, Perak,dan juga Kuala Berang, selepas ini akan ada kenangan terpatri di Beijing pada akhir bulan Mac ini. InsyaAllah....Moga jauh perjalanan ini dapat menambah imanku kepadaNya.Amin.....


 
 pemandu bas terlatih







Subuh di Masjid Terapung





bersama mak cik dan juga Alice





bersama dengan penduduk kampung

 

bergambar kenangan



6 ulasan:

  1. cepat amik balik hati tu.. organ penting tu..

    BalasPadam
  2. nantilah sampai masa hati tu balik sendiri.

    BalasPadam
  3. salam..seronoknye bc pengalaman nta ni..suatu pglaman yg baik sbg bekalan ms depan..
    hadith nabi saw "tuntutlah ilmu hngga ke ngri China"..semga dprmudahkn urusan utk "terbang" ke Beijing nnt..=)jauh perjalanan, luas pemandangan, bertambah keimanan..i'Allah.=)

    ~teringat lak daku kenangan baktisiswa sem lpas..ohh rindunya saat itu!..lalala..(^_^)~

    BalasPadam
  4. wasalam....Alhamdulillah..jauh perjalanan luas permandangan,mencapah pemikran...

    Mungkin enti boleh cerita pula kenangan baktisiswa tu untuk dikongsi bersama...:)

    BalasPadam
  5. salam..maf ana br bc komen nta yg suh share cte ms baktisiswa ni..ermm shbt ana yg g baktisiswa ni pon ade cte ckit..mgkn nta leh mlwt entry tu..
    http://sufygirl.blogspot.com/2009/12/memori-yang-terpahat-di-ingatan.html

    asifah..tp if nta nk tau gak pglaman ana sndri mgkn ana leh ctekn ckit pd nta.any request??.huhu.. =)

    BalasPadam
  6. Pencipta ilmu:
    boleh je nak ceritakan..boleh berkongsi pengalaman.:)

    BalasPadam