Khamis, 26 November 2009

Apa erti pengorbanan bagiku?

Raya Aidiladha merupakan antara salah satu daripada peristiwa penting didalam kalendar umat Islam. Umum sudah mengetahui sejarah di sebalik peristiwa penting ini. Apa yang lebih penting, pengajaran yang terkandung didalam sejarah dapat kita ambil dan seterusnya memanfaatkan agar kita menjadi seorang hamba Allah yang benar-benar tawadu' dan bertaqwa. Saya lebih suka mencorakkan sejarah ini dengan mengupas tentang pengajaran tentang peristiwa yang penting ini agar lebih membuka minda kita sebagai seorang muslim yang mampu berfikir dan tidak hanya sekadar merayakannya semata-mata.


Pengajaran pertama yang boleh kita kupaskan ialah ketaatan seorang hamba didalam ibadah kepada tuhannya. Bagaimana mungkin seorang ayah yang baru mempunyai cahaya mata setelah lama menanti dikehendaki membunuh ataupun dalam erti kata lain menyembelih anaknya Nabi Allah Ismail as. Tetapi atas dasar keimanan yang teguh dan ketaatan yang tinggi, baginda Ibrahim as sanggup menyembelih anaknya sendiri. Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita taat dalam melakukan ibadah kepada Allah swt? Kebanyakkan kita hanya taat pada mainan mulut sahaja tetapi tidak secara realitinya. Taatkah kita jika kita melewatkan solat? Kononnya hendak study, hendak bermain, hendak berjumpa kawan dan pelbagai alasan yang direka untuk ‘menghalalkan’ kelewatan solat itu.


Taatkah kita dengan membuka aurat dan dipertontonkan kepada golongan bukan mahram? Taatkah kita jika kita mengumpat keaiban orang lain? Taatkah kita bila bermesej antara lelaki dan perempuan perkara-perkara yang mengghairahkan, yang bisa menimbulkan nafsu syahwat? Taatkah kita bila bertepuk tampar antara lelaki dan perempuan kononnya kawan ‘mesra’ (Tanya dalam hati kita, pernahkah kita buat camtu?) Kita boleh tanya kepada diri kita sendiri, sejauh mana tingginya ketaatan kita kepada Pencipta kita?saya tidak mahu menulis dengan lebih panjang, memadailah saya membuat anda berfikir tentang ketaatan kita. Bak kata perpatah “lu fikirlah sendiri”.


Antara lain pengajaran yang saya boleh kongsikan ialah nilai pegorbanan dalam hidup kita sebagai seorang muslim . Kita harus sedar bahawa kita hanya menumpang di bumi ini dan juga kita tidak mempunyai apa-apa untuk dibanggakan (teringat lagu kumpulan Rabbani bertajuk “mana milik kita”). Nilaian harta benda hanyalah pinjaman semata-mata dari Allah swt tetapi sebaliknya kita menganggap ianya seperti milik kita sepenuhnya. Firman Allah swt dalam surah Hud bermaksud:

“dan tidak ada suatu binatang (segenap mahkluk bernyawa)yang melata di muka bumi melainkan Allahlah yang memberi rezekinya”.

Mana nilai pengorbanan kita bilamana kita tidak menyedekahkan sedikit harta kita, duit yang kita ada untuk diberikan kepada golongan fakir miskin dan juga mereka yang memerlukan.

Tidak habisnya duit kita atau tidak jatuh papa kedananya kita jika kita memberi sedekah kepada golongan miskin ini. Bahkan jika kita lihat Syed Mokhtar al-Bukhary yang dianggarkan mempunyai asset sebanyak RM2 billion dan juga Bill Gate yang mempunyai wang yang berbilion-billion, mereka ini banyak menyumbangkan sumbangan kepada mereka yang memerlukannya. Bahkan mereka menjadi semakin kaya dan tidak jatuh muflis sama sekali.


Apatah lagi kita ini, untuk memberi sedekah pun sukar sekali. Nak hulur duit RM1 pun payah lebih-lebih lagi kaum adam (kaum hawa jangan suka..hangpa pun kena juga nanti :)) yang berada dalam masjid ketika solat Jumaat. Boleh 'dia' sengaja tidur ketika tabung duit berjalan didepannya dan tidak semana-mana kembali ‘segar’ setelah tabung duit melintasinya. Harapan muslimin yang sedang membaca sekarang tidak tergolong dalam golongan ini). Kalau duit untuk membeli top up, shopping (dekat Shah Alam ada beberapa tempat ‘best’ untuk shopping seperti PAS, SACC MALL dan PKNS), rebonding rambut (kaum hawa, kan hangpa dah kene :P, aku habaq mai dah tadi ), beli alat make up dan sebagainya, tidak pula berkira. Okey-okey je keluar duit sehingga nilaian beratus-ratus (kawan saya suka sebut ratus dengan perkataan rat…2 rat, 3 rat). Belajarlah untuk bersedekah walaupun nilainya hanya RM1. Peribahasa German ada mengatakan “pemberian yang kecil lebih baik daripada janji yang besar”. Besar pahala jika kita bersedekah kepada orang yang memerlukannya.

Pengajaran yang seterusnya yang boleh kita kupas adalah sejauh mana tawakal kita dan juga sejauh mana kita berserah diri kepada Allah swt. Kita cuba renungkan seketika bagaimana Nabi Ibrahim as hanya bertawakal tatkala mahu menyembelih anaknya. Baginda yakin dengan perintah Allah swt di dalam melaksanakan amanahnya. Allah swt telah berfirman dalam surah At-Talaq ayat 2 yang bermaksud

"....dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)

dan juga dan ayat 3 yang bermaksud:

" Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

Setelah kita melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh, barulah kita bertawakal kepada Allah, Bukannya kita tidak berusaha tetapi terus bertawakal kepadaNya. Contoh yang paling mudah saya boleh bentangkan adalah ketika musim peperiksaan. Konsep tawakal hanya benar-benar sampai maksudnya jika kita telah belajar bersungguh-sungguh, mengulangkaji pelajaran dan bersedia sepenuhnya untuk menghadapi peperiksaan. Bukannya kita study last minute malahan tidak study sama sekali dan hanya berkata “ aku study tak habis lagi, takpelah tawakallah je lah”. Ini adalah ayat-ayat popular (bukan ayat-ayat cinta) yang sering kita dengar.

Malahan nabi Muhammad saw pernah menegur salah seorang sahabat baginda tentang perkara ini. Suatu hari seorang sahabat datang untuk solat dan membiarkan untanya berkeliaran diluar masjid. Baginda bertanyakan tentang unta itu. Sahabat baginda menjawab bahawa dia tidak mengikat untanya tetapi hanya bertawakal supaya untanya tidak hilang. Baginda lantas menyuruh sahabat tadi mengikat untanya barulah bertawakal kepada Allah swt .Disini kita boleh lihat bagaimana baginda memperlihatkan konsep tawakal yang sebenar kepada kita. Justeru itu, kita tidak boleh menyalahgunakan konsep tawakal mengikut persepsi kita sendiri.


Benarkah kita sudah menghayati kosep pengorbanan menurut acuan Islam ataupun kita hanya menyambutnya seperti sambutan tahun baru,tiada menfaat yang kita perolehi sama sekali. Tepuk dada tanya iman!!!!

3 ulasan:

  1. Halim.. mintak betulkan perkataan 'muhrim'kepada mahram. muhrim tu sebearnya orang dalam ihram,sering disalahgna oleh orang kita ni.

    BalasPadam
  2. Apa erti jihad tanpa pengorbanan.Apa erti kata-kata tanpa dikotakan.Nabi Ibrahim lambang kejujuran.Hati bercahaya penyuluh zaman.Apa erti hamba tanpa ketaatan.Apa erti cinta tanpa pengorbanan.Nabi Ismail contoh tauladan.
    Sanggup mati untuk Tuhan.Jadikan peristiwa pengorbanan ini sebagai pedoman.Sebagai panduan di masa hadapan.

    Semoga Aidil Adha tahun ini akan lebih bermakna buat kita semua.

    BalasPadam
  3. alhamdulillah..syukran shabat kerana menegur, ana terlepas pandang tentang perkataaan itu..:)

    BalasPadam